Sannino opravdové já aneb LÄNK 2014

10/31/2013 6:28 dop. Vystavil Romana Švachová
Krom toho, že se letos chystáme obnovit Bye Bye Baby a po Vánocích reprízovat Strašidelnou sonátu, připravujeme samozřejmě i zbrusu nové představení. Letos opět probíhá švédský festival pro mládežnické divadelní soubory LÄNK, kterého se znovu účastníme. Pro nás to znamená, že jsme si museli vybrat jednu ze šesti her, které byly pro festival přímo napsány, či v případě jedné přeloženy do švédštiny (letos jde o hru Children of Killers od Katori Hall), a začít s jejím nacvičováním, abychom hru mohli předvést v květnu na závěrečné přehlídce ve Stockholmu, kam jsme letos pozváni jako hosté (a tudíž se neúčastníme menších regionálních přehlídek). V krátkosti představím všechny autory, kteří pro letošní LÄNK napsali texty. 

zdroj: http://fotrally.se
O prvním ze šestice autorů, Andersi Duusovi, si můžete celkem dost počíst na jeho profilové stránce na DramaDirektu, kde rozsáhle popisuje (nejen) svůj vztah k divadlu. Jeho text pro LÄNK 2014, Hyenor (Hyeny), si k nastudování vybral největší počet přihlášených souborů. Hlavními motivy jsou šikana a outsideři, kteří se pod tlakem spojí ve skupinu odpadlíků a děj následně graduje spácháním zločinu. Dle mého úsudku má hra oproti ostatním textům tohoto ročníku LÄNKu výhodu v tom, že dospívající člověk, potažmo soubor dospívajících, se pravděpodobně nejsnadněji ztotožní s postavami v textu a lépe chápe problémy a situace, které jsou zde líčeny. 

zdroj: http://www.kuriren.nu
Druhým z autorů je Rasmus Lindberg s hrou Sannas sanna jag (Sannino opravdové já), kterou jsme si vybrali i my. Lindberg zde úzce navazuje na svoji předchozí tvorbu - s oblibou používá paralelní děje, herci často mění role, skáčou si do řeči a vzájemně se doplňují. Hra má rychlé tempo, obsahuje absurdní prvky a slovní hříčky. Sannas sanna jag je příběh dívky (nečekaně jménem Sanna), která díky vážnému konfliktu s rodinou i komunitou, ve které vyrostla, utekla z domova. Sedí v blíže neurčeném městě na autobusové zastávce, má na klíně laptop a píše scénář na rozloučenou o tom, co se stalo a co ji nakonec donutilo k útěku. To, co píše, bez jakékoliv autocenzury tak, jak ji to napadá, se odehrává na jevišti. 

zdroj: http://katorihall.com
Už výše zmiňovaná Katori Hall a Children of Killers, reps. Mördarnas barn ve švédském překladu, to byla jedna z dalších možností výběru. Katori Hall, scénaristka a herečka z Memphisu, je oproti všem švédským autorům festivalu světu poměrně známá autorka. Children of Killers je těžká hra, odehrávající se v dnešní Rwandě, kde hlavními postavami jsou děti usvědčených vrahů, kteří před osmnácti lety zabili tisíce lidí během rwandské genocidy. Otcové se právě vrací z vězení domů; děj se točí převážně okolo následků jejich činů, ať už těch, které pouze doznívají, nebo Rwandu přímo ovlivňují dodnes. 

zdroj: www.dramadirekt.com
Švédka Sofia Fredén, čtvrtá ze šestice, je na domácí scéně zavedenou autorkou s osobitým stylem, o které je často slyšet, co se týče divadla pro děti a mládež. O její kariéře a úspěších si můžete více přečíst např. na DramaDirektu. Pro LÄNK 2014 napsala hru Borta (Pryč), která se odehrává na počátku devadesátých let kdesi ve Švédsku v zapadlém křesťanském vzdělávacím centru. Sedmičlenná skupinka patnáctiletých se připravuje na biřmování; hlavními postavami jsou kamarádky Anna a Mia, které hltají všechny informace o tom, co leží mimo náš svět, o tom, co nelze spatřit pouhýma očima, co je po smrti. Mia, které před časem zemřel tatínek, jednoho dne záhadně zmizí; a protože se to stane přímo před očima její nejlepší přítelkyně, i ostatní se rozhodnou vyzkoušet nepoznané. 

zdrojhttp://sverigesradio.se
Pokud vyberete Sofiu Fredén, pravděpodobně tak učiníte i s Martinou Montellius, neboť obě jsou něco jako "divadelní dcery" Suzanne Osten, legendární průkopnice švédského divadla pro děti a mládež. Martinina hra Mitt hjärta rusar (Mé srdce pádí) je citlivý a všímavý text o "zelenáčích" na střední škole, o šestnáctiletých a sedmnáctiletých; o jejich vztazích a pozici ve světě, ve škole, v rodině, v komunitě; o moci a bezmoci, o přátelství i odcizení, důvěře, zradě a tajemstvích.

zdroj: http://xtc.schultheatertexte.de
Poslední autorkou LÄNKu 2014 je Cristina Gottfridsson, rovněž poměrně široce známá divadelní i filmová scénaristka nejen skandinávské scény, překládaná do angličtiny, němčiny, francouzštiny, maďarštiny, dánštiny a norštiny. Krom divadla pro mládež se věnuje i běžnému divadlu pro dospělé, je tedy jedním z těch, kteří přenášejí vlivy z divoce se vyvíjejícího švédského divadla pro mládež i do "adult's theatre". Pro LÄNK 2014 napsala hru Den sista kackerlackan (Poslední šváb) datovanou v radioaktivně hybridní budoucnosti. Na zemi už lidé dávno nežijí, probíhají ale pokusy s uměle vytvořenými humáty, kteří by mohli obnovit život na zemi. Proces je to ale složitý a plný nebezpečí a zdaleka není jasné, jak dopadne. 

LÄNK 2012 byl úplně jiný. Texty jako Children of Killers, Den sista kackerlackan nebo Borta byste v něm jen těžko pohledali. Upřímně se velmi těším na závěrečnou přehlídku ve Stockholmu, kde budeme moci se SveTrem zhlédnout to nejlepší z festivalu od každé hry dvakrát, zvlášť poté, co jsme s Erikem Netušilem absolvovali v září režisérský workshop pro vedoucí přihlášených souborů a setkali se i ostatními účastníky festivalu i scénaristy. Drobnou ukázku - naše vlastní představení - budeme samozřejmě na jaře prezentovat i v Brně, takže se máte na co těšit - totiž na Sannino opravdové já. 

0 Response to " Sannino opravdové já aneb LÄNK 2014 "

Okomentovat