Obnovená premiéra Bye Bye Baby

10/18/2013 9:49 dop. Vystavil Romana Švachová
Bye Bye Baby. Naše první inscenace, zároveň jedna z her LÄNKu 2012, autorkou Åsa Lindholm. Jelikož Åsa je soudobou autorkou, v Česku dosud absolutně neznámou, nebylo by od věci ji alespoň zde trochu představit. 

Zdroj obrázku:
www.kulturbloggen.com
Narozena roku 1975 ve Skåne, vystudovala Dramatiska Institutet (někdejší státní umělecká vysoká škola ve Stockholmu, dnes už sloučená s jinou divadelní vysokou školou), pracuje jako dramaturgyně a je zavedenou autorkou her určených především mladistvým. Publikovala v několika sbornících současných her, mimo sborník LÄNKu 2012 např. ve Fem pjäser för unga (Pět her pro mladé). Její hry jsou často lehce provokativní, satirické a dotýkají se aktuálních témat. Mezi její nejúspěšnější projekty patří dramatizace knihy a uvedení stejnojmenné hry Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva (Já nechci umřít, jenom nechci žít) na prknech Dramatenu.

Bye Bye Baby je hra o mladých lidech, o Facebooku, o utíkání od reality, o snění a posedlosti. První verze naší inscenace byla plná hudby, projekcí, kožených obojků, telefonních šňůr a Nutelly. Publikum se často smálo. Tehdy jsme text vnímali jinak, i při opakovaném čtení jsme si říkali, že posedlost internetem a odtržení od reality, které jsou hlavními motivy a spojujícími články pro téměř všechny charaktery, je zde líčeno přehnaně, že tento výdobytek doby na sobě ani na okolí nepozorujeme natolik vyostřeně (a to je možná to). Pak jsme ale přijeli do Švédska a měli tu čest vidět jen o pár let mladší studenty střední školy, kteří půlku reálného rozhovoru s někým jiným strávili kontrolováním novinek na sociálních sítích prostřednictvím všudypřítomných smart phonů nebo iPadů. Také mě ohromila jedna reklama na mobilní připojení, kterou jsem ve Švédsku nesčetněkrát viděla v televizi (bohužel jsem ji nedohledala na internetu, tudíž ji budu muset pouze přetlumočit): Dívka přichází poprvé do nového třídního kolektivu a představuje se před tabulí. Řekne, jak se jmenuje a odkud pochází, ale nikdo se na ni ani nepodívá. Učitelka ji poté nechá usednout; záhy dívce zavibruje telefon v kapse a ona si s úlevou přečte, že má 18 nových přátel, a rozhlédne se kolem.

V Bye Bye Baby se vyskytuje hned několik internetových chatů namísto reálných dialogů mezi postavami. Scénicky je to samozřejmě nový, zatím příliš neprozkoumaný prvek, ale předpokládám, že se s ním na scéně budeme setkávat čím dál častěji. Zahlcenost informacemi, odlišné internetové identity, vliv sociálních sítí a internetových fór na "skutečný" život, kyber stalking nebo kyber šikana, omezování internetové svobody, to jsou jen střípky toho, co za témata k prozkoumání, zpracování a diskuzi nabízí virtuální svět.

A to - spolu s faktem, že Bye Bye Baby je břitký, zábavný text, který nás samotné baví číst a hrát - je důvodem, proč jsme se rozhodli text přezkoušet v češtině, obnovit premiéru a představení odehrát ještě letos před Vánoci.

0 Response to " Obnovená premiéra Bye Bye Baby "

Okomentovat